Moskova’da Bayram

Merhabalar, bloğumun ilk yazısıyla karşınızdayım. Öncelikle kısa da olsa Rusya’dan bahsetmek istiyorum. Asya’nın ve Avrupa’nın arasında kalan tam dokuz saat dilimine sahip olan, dünyanın yüz ölçümü bakımından en büyük ülkesi, toplam 144 milyon nüfusun 30 milyonunu müslümanlar oluşturmakta, başkent Moskova’da nüfus ise yaklaşık 13 milyon, nüfusun 2 milyonu müslümandır. Bu kadar çok müslümanın olduğu bir ülkede tabiki cami bulunucaktı.1904 yılında yapılan Moskova Merkez Cami 113 yıllık tarihiyle, günümüzde 7 yılda restore edilmiş ve 2015 yılında hizmete açılmış. Caminin restoresini Türk bir firma üstlenmiş ve kapasitesi 10 bin kişilik olarak düzenlenmiş. Dış cephede ki kubbenin tamamı bakır levhalar üzerine altın varaklarla kaplanmış. Her ne kadar 20. yy Tatar mimarisi yansıtsada, caminin iç mimarisi klasik Osmanlı sanatına göre dizayn edilmiş. Böyle güzel bir camiyi ziyaret etmemek olmazdı.

Bizde eşimle beraber bayram sabahı soluğu bayram namazı için Moskova’nın en büyük camisi olan Moskova Merkez Cami’sinde aldık. Bu arada caminin ismi bazı yerlerde Moskova Ulu cami hatta Google Map uygulamasında Moskova Katedral Cami diye de geçiyor. Evet, bayram namazında ‘Senin ne işin vardı?’ dediğinizi duyar gibiyim ama ilk defa ailelerimizden ayrı, gayrimüslim bir ülkede bayramımızı geçireceğimiz için belki de burada bayramı tek hissedeceğim mekan olduğundan bu atmosferi kaçıramazdım. Bayram namazları çok kalabalık geçtiği için biz gittiğimizde Moskova polisi çoktan yerini almış, güvenlik için sokaklar kapatılmıştı. Bizde arabamızı uzağa park edip yürümeye başladık, güneş tepemizde, bir yandan Rusça hutbe sesi, akın akın insanlar camiye doğru hızla ilerliyor, Özbek’i, Tacik’i, Kırgız’ı, Azeri’si, Çeçen’i, Türk’ü hep beraber! Herhalde yaşadığım o duyguyu tarif edemem.. İşte hep hayal ettiğim tablo, tüm müslümanlar el ele, birlikten güç doğar, birlikten sevgi doğar, birlikten barış doğar! Çok duyguluyum, gururluyum, gurbet diyarlarında bayram bu olsa gerek.

Bu bayram aklımızda ve kalbimizde ki tek dua; Allahım sen Mymmar’da ki ve tüm zülum altındaki kardeşlerimize yardım eyle, bayramlarını bayram eyle! Bu duygular içinde ilerlerken cami göründü ama ne mümkün içeri girmek, yakınına bile almadılar, o bölge doldu diye bizi başka bir tarafa yönlendirdiler. Ve namaz vakti geldi, herkes olduğu yerde namaza durdu, bende çimlerin üzerinden namaz kılanları izliyorum yanımda ki polisler de namaz kılanları izliyor, biriyle göz göze geldik hemen kaçırdı gözlerini namaz kılanlardan. İçimde onlar için de tek duam Rabbim sizlere de hidayet nasip etsin. Ve bayram namazı bitiyor, yakınımızdakilerle bayramlaşıp oradan uzaklaşıyoruz.

Bayram kahvaltısı için Türk restaurantı Kitchennette’ye gitmek için yola çıktık. Aslında camiyle cafe arası mesafe az ama trafik yüzünden yarım saate ancak varıyoruz. Bu arada Moskova trafiği; trafik sıkışıklık endeksi raporlarına göre Avrupa’nın şampiyonu, İstanbul ise 2. sıradaymış, artık trafiğini siz düşünün! Cafemiz meşhur Kızıl Meydana da 10 dakka yürüme mesafesinde, yani merkezdeyiz. Ve sonunda türk kahvaltımız türk çayımız eşliğinde geliyor, cafenin önünde, serin bir eylül sabahında kahvaltımızı yapıyoruz. Etrafımız sakin, herşey normal, malesef artık bizim için bayram sadece caminin orada kalıyor.. Bizde bu güzel tatil gününü değerlendirmek için yaptığımız kısa Moskova turumuza başlıyoruz. Devamı, gezdiğimiz yerler bir sonra ki yazımda!

Zülfü Livaneli’nin çok sevdiğim ‘Ada’ şiiri sizin için gelsin, Youtube’dan açıp açıp dinleyin. Şimdilik benden, bayramımızdan bu kadar. Moskova’da bayram biraz heyecanlı, biraz hüzünlü, biraz umutlu, biraz mutlu ama bolca gezmeliydi. Bir sonraki bayramda ailelerimizle birlikte olmak dileğiyle, hoşçakalın, sevdiklerinizle kalın, kıymet bilin, sevin, sevilin!

Hepinize Moskova’dan sevgiler..

Dünyayı güzellik kurtaracak. Bir insanı sevmekle başlayacak her şey..

Zülfü Livaneli

(5) Yorum

Gülsüm altay

İlk yorum da benden olsun istedim.En az senin kadar güzel yazdıkların,birbirimizin hayatına kısa bir zamanda dokunmuş olsak bile hep kıymetlisin benim için.Seni seviyorum kalamarım❤️

Betul Kuk

Okurken duygulandim .cunku ayni hisleri yasadim yakin geldi.yurt disinda boyle duygular ancak camilerde hissediliyor.yazinin devamini bekliyoruz

Gül Turan

Hayatının her döneminde kendine bir gaye edinen, gezdiğin ve gördüğün her şeyden kat be kat faydalanan, olumlu ve sevgi dolu biri olduğun için seni tebrik ediyorum. Birlikte geçirdiğimiz zaman zarfında her an’ından keyif aldığımı ve inşallah bir ömür boyu dostluğumuzun baki kalması temennim. Hüda namı diğer (Toprağım) yaşadıklarını bizimle paylaşmaya devam et. Takipteyim 🖤

Melike Aşan

Merhaba, sitenizin tasarımını ve yazılarınızı çok ama çok beğendim. Devamını sabırsızlıkla bekliyorum. Ankara’dan sevgilerle.. =)

Sümeyye

Gurbetin sesi olmuş “dansevgiler”den vatana yol olmuş sanki…hep mutlu neşeli yazıların olsun inşallah kuzen..yazmak özle dertleşmektir…özüne selamlar…